Historia

Stockholms Squashklubb bildades 1946, vilket gör SSK till Sveriges äldsta squashklubb.

Kännetecknande för klubben är en anda av kamratskap och gemenskap som fått namnet Jonas anda efter hallens och klubbens grundare Axel Jonason. I kombination med denna anda finns också ambitioner om squashframgångar för de tävlingsinriktade medlemmarna.

Allt detta har varit möjligt tack vare det fina samarbete som alltid funnits och fortfarande finns mellan ägarna till Gärdets Squashhall och klubben.

Här spelar i dag några Sveriges främsta squashspelare, både på herr- och på damsidan. Det finns även en omfattande nybörjarverksamhet samt möjlighet till organiserade träningspass med en av Sveriges främsta squashspelare genom tiderna, Christian Drakenberg.

Vi vågar också påstå att vi har Sveriges mest blomstrande squashstege där medlemmar matchas mot varandra och garanteras ett allsidigt motstånd på en nivå som stimulerar till utveckling oavsett var i ens squashspel man befinner sig.

Ta en titt i bildarkivet!

Upptäck mer om vår historia här.

Tävla

Inom klubben har vi damer, herrar, juniorer och veteraner som tävlar - så om du är sugen på att tävla så finns det något för alla. Tävlingar finns så väl inom Stockholmsområdet men såklart också i resten av Sverige och även utomlands. Klubben arrangerar också egna tävlingar som brukar ha stor uppslutning. För att få tävla behöver du ha spellicens, den täcker försäkring om någonting skulle hända under tävlingstillfället. I Sverige finns en nationell liga, på damsidan har SSK ett lag vardera i elitserien och division 1, och på herrsidan har vi lag i elitserien, division 1, division 2 och division 3. Glöm inte att byta klubb innan seriespelssäsongen drar igång. Säsongen startar på hösten och håller på till slutet av våren, under sommaren är det uppehåll.

Föreningens sida på Svenska lag HÄR

Styrelsen

Klubben är en ideell förening som drivs av en styrelse som består av klubbmedlemmar som driver klubben på sin fritid. Styrelsen väljs av medlemmarna på årsmötet i november.

Styrelsen 2023-2024

Damansvarig
Elisabeth Andreasson

Klubbmästare

Stockholms Squashklubbs klubbmästerskap har under många år varit en stor tillställning. Här är en lista över de klubbmästare vi har hittat i arkiven... Har du dokument som kan komplettera eller tips på saknade KM-mästare? Tidigare klubbmästare hittar du har, hör gärna av dig om du saknar någon på listan.

Stipendiater

På SSK är vi måna om att lyfta fram medlemmar som har gjort betydande insatser för klubben eller på annat sätt utmärkt sig för stärkt gemenskap och sammanhållning.

Här kan du läsa om vilka av våra medlemmar som genom åren har tilldelats Ronalds Fond- respektive Jonas Fond.

Las mer om stipendiaterna har.